Kategorier
Atlanterhavet

Etappen fra Gran Canaria til Martinique

Over Atlanterhavet
På denne etappen var den nybakte bestefar og skipper Tom Grunde, førstestyrmann Yngvar, stuert Svein og Gunnar med.

Tirsdag 31. desember - nyttårsaften
En liten finkefugl, spinkel, gul og grå, landet i cockpiten og utforsket uredd og nysgjerrig båten inn- og utvendig før den fløy avgårde. Lite vind i dag og vi venter på å komme i havn på Martinique i løpet av morgen formiddag. En ganske het dag ombord. Det ringes hjem og ønskes godt nytt år. Vi spiser bacon og spaghetti og hygger oss i solnedgangen med litt munngodt og tanker om det nye året. God stemning!

Mandag 30. desember
Noen havsuler jakter i sjøen rundt båten,  en oppvisning i flygedyktighet og aerodynamiske, sparsomme krefter. Yngvar finner noe groing under på båten som ligner på en skjellaktig livsform. Vi heiser fransk courtesyflagg og gult havneflagg. Mindre vind gir færre nautiske mil i distanse.

Søndag 29. desember
Et 330 meters tankskip med navnet "Ilma" passerte oss i natten. Vi vasket dørken, hvor vi lagrer vannkanner, i blant smiler livet til en, da en kasse med vellagret Superbook-øl fra bunkringen i Portugal dukket opp blant spantene og skipets skrog, en god avveksling fra skvipet fra Kanariøyene. Vi fyller opp dieseltanken fra de ekstrakannene vi har.

Fredag 27. desember
Vi seiler i 5 knops hastighet i 10 knops vind med storseil og to geneoa. Vinden øker litt utover kvelden. Lite skyer og veldig varmt, Svein måler 23,5 grader celsius i skyggen i morgenkvisten og 30 grader celsius midt på dagen i og utenfor båten, med anslagsvis 27 grader i havet. Vi fikk oppdaterte engelske fotballresultater fra Jostein. Vi spiser pizza, i stuertens gyldige fravær i varmen. Vi har fortsatt samme tider for våre nattevakter, hvor solen går ned klokken 2030 og opp klokken 0915, etter vår Londontid på båten, her ligger vi flere timer etter tidssonen, vi tar jafset når vi ankommer havn i Martinique. God stemning ombord!

Torsdag 26. desember - 2.  juledag
En liten fugl av de små seilerne vi har sett underveis, søkte tilflukt i båten om natten og forsvant ikke før etter noen timer og ble tilbudt spaghettirester som ikke falt i smak. Vi rengjør dørken etter noen gassalarmer i natten, litt metangass utvikles raskt i fuktig miljø. En stor flokk med delfiner svømmer omkring båten midt på dagen og vi ser et portugisisk krigsskip, en av disse manetene som flytter seg med naturlig vindseil. Stuerten serverte en utmerket taco og lefser. 5,9 knops seilfart i snitt dette døgnet

Onsdag 25. desember - 1. juledag
En ny og varm dag over Atlanterhavet, 6,4 knops seilfart i snitt. En liten julebrunsj av spiselige gaver hjemmefra med blant annet rødvinspølse og etterlengtet Gudbrandsdalsost. Vi seiler gjennom belter av løsrevet gulbrunt tang, som gir oss færre fiskemuligheter. Vi så en lastebåt i aftenen, den første på over en halvannen uke. Stuert Svein serverte en herlig spaghetti carbonara.

Tirsdag 24. desember - selveste julaften ;-)

Vi seiler med to geneoa, med fint driv i god vind. Vi hadde en plan om en dag med rolig seilas og tid til litt julefeiring, vinden økte derimot utover dagen. Vi tok da den ene geneoa ned og tok oss en liten julefest. Det ble ringt hjem og sendt julemeldinger pr. satelittelefon, pakker og julehilsener ble åpnet med noen varme tanker til og fra kjente og kjære hjemme, mens Atlanterhavet og dets sjøsprøyt ga oss en uforglemmelig julaften. Svein spilte julemusikk med delt respons, med stor spennvidde fra Maria Carey til Jussi Bjørling, sistnevnte Gunnars favoritt. Julefreden la seg etterhvert da Svein sørget for en god julemiddag med svinekjøtt, hjemmelagde kjøttkaker og prinskorv,  ris og peppersaus. Etter dette var det julegodter med pepperkaker,  marsipan og Twist. Noen delfiner fulgte oss en stund denne kvelden. Ved mørkets frembrudd viste gårsdagens innsats seg i lysende sort julepynt, flotte kulisser til en laaaang kveld med øregod rock og munngodt for tørste ganer.

Nattevaktene ble delt på i en ganske het og varm julenatt, med skipperen halvt sovende på dekk.

Mandag 23. desember

Vi vasker og pynter til julaften,  skipperen er ivrigst, med Svein med sin julemusikk som en god nr. 2. Yngvar tar julebadet hengende etter båten. Fortsatt klarvær og varme, stekende sol. 5 knops seilfart med fortsatt to geneoa,  med litt mindre vindstyrke. Litt skyet mot aftenen. God stemning!

Søndag 22. desember

Tok ned storseil som Yngvar sydde igjen en 30 cm flenge i, som salhornet hadde gnaget. Satte opp wing-on-wing med to geneoa. Litt roligere vind og klarvær. Fantastisk stjernehimmel når alt lys er slukket ombord på kvelden,  med fluoriserende lys fra morild i kjølvannet fra H.Breed. Vi dytter tiden en time tilbake for nattevaktene.

Lørdag 21. desember

Tiden for soloppgang endrer seg etterhvert som vi seiler gjennom de ulike tidssoner. Fortsatt god vind og bra seilfart. Vi er i løpet av dagen halvveis i distanse over Atlanterhavet. Fikk en fisk som ble sluppet ut igjen. Mye flygefisker, en på dekk. Skipper i fyr og flamme etter funn av mugg i ett av matlagerne ombord.

Fredag 20. desember

Satt opp spridde seil i løpet av natten. 10 sekundmeter vind,  6,5 knop i gjennomsnittlig seilfart. Fortsatt litt skyet vær.  Fem dager siden vi så noen andre skip.

Torsdag 19. desember
Vi seiler sør-syd-vest. I nydelig solskinn,  god vind og litt bølger. God stemning ombord, hvor det tippes om ankomstdato og resterende etappe. Vi vasker tøy og rengjør cockpiten. For fjerde dag på rad er det ingen andre skip å se. Et par flygefisker landet ombord, de er forøvrig i stort antall rundt båten til tider, sammen med de snipeligende seilerne som jakter på de. Nydelig middag med kjøttdeig og ris ble servert av stuert Svein. Inn mot aftenen løyet den nordøstlige vinden litt.

Onsdag 18.  desember
Vi seiler fortsatt sydvestlig retning,  god seilfart med over 150 nautiske mil i døgnet med spridde seil. Svein fikk flotte filmsnutter av lekne delfiner i morgenkvisten. Vask av cabinen og toaletter. Fortsatt litt skyet vær. En liten blekksprut ble funnet på dekk.

Tirsdag 17. desember
Litt mindre vind i lettskyet vær, med spridde seil og litt motor for lading. I dag bet det på 2 Doradoer, som ble sluppet ut igjen. Etter 5 døgn har vi lagt bak oss 736 nautiske mil. Med en uke igjen til julaften,  ringte Svein og Yngvar hjem til sine. Kaffe og Baileys med litt rock på dekk, god stemning. Stuerten serverte diverse sandwicher,  for å få unna litt pålegg og brød med begrenset holdbarhet.

Mandag 16. desember
3,5 meters bølger i intervall på 10 sekunder, med god nordøstlig vind gir oss god seilfart med avlagte 170 nautiske mil. Seiler sydvest. I dag ble det fiskelykke med noe vi tror er Dorado på 3 kg og påfølgende middag med fileter, poteter og grønnsaker. Skipper har storvask i sin cabin og Yngvar og Svein har kroppsvask på badeplattformen.

Søndag 15.  desember
Møtte et lasteskip i natten. Klarvær, fantastisk stjernehimmel og måneskinn. 2 - 3 delfiner lekte langs kjølen ved soloppgang. Silkeføre hele dagen med lite sjø. Vi har prøvd fiskelykken,  uten resultat. Noen av de samme småfuglene observert også i dag. Vi har byttet ut rorvaieren, som ser ut til å fungere greit. Litt lite lading på solcellepanelene, gir utfordringer for strømforbruk, lader litt ved hjelp av motor. En båt observert i det fjerne på aftenen. Stuert Svein fortsatte å imponere med en kyllingrett. Fortsatt ingen fiskelykke. God stemning ombord.

Lørdag 14. desember
Roligere sjø, god vind på fortsatt spridde seil gir oss døgnfart på omtrentlig 120 nautiske mil. Fortsatt en sydvestlig retning etter jakten på vindbelte fra Sahara. Merkbart varmere vær, med shorts og t-skjorte. Observert en gruppe delfiner. Stuert serverte en udefinert, men herlig middag, med en påfølgende kaffe og Baileys. Vi deler inn i tretimers nattevakter.

Fredag 13. desember
Fin vind gir seilfart på 4 - 8 knop, med spridde seil. Observert en liten fugl som var innom båten. Etter å ha vent oss til sjøen,  serverte vår nyutnevnte stuert Svein en god kyllingrett.

Torsdag 12. desember
La ut fra Puerto Rico kl. 15. Vi startet med klarvær, rolig vind, etterhvert nordvestlig styrke 15 m/s. Vi ser cirka 12 - 15 delfiner,  flott syn. Litt krappere sjø, ett par bølger havnet i cockpiten og noen ble sjøstjerner for noen timer.  Rorvaieren røk og fikk alle mann på dekk i skumringen.

Ett svar til “Etappen fra Gran Canaria til Martinique”

Morsomt å følge turen deres, både i tekst, og ikke minst på vindkartet.
Jeg har bodd i Spania en stund nå, så at dere hadde fisket en Dorado. En nydelig fisk, og faktiks mye brukt på julaften i Spania.
Serverte det selv på julaften i fjor, fordi både Husfruen og jeg var lei den feite norske julematen.
Den var utrolig godt.
Jeg er forøvrig en kompis av fokkeslask Gunnar, og har fulgt ferden deres fra dere ankom Nederland. På FB.
Hils Gunnar og ha en fin tur over.